lauantai 20. huhtikuuta 2013

Joutuin vain nyt Nukkumatin luo


Katselin valokuvia 10 vuoden takaa. En näytä niissä kovinkaan nukkuneelta. Kaikki mahdolliset lasten nukkumiseen liittyvät hässäkät on käyty tässä talossa läpi. Lapsi ei nuku. Lapsi nukkuu liikaa. Lapsi nukkuu väärään aikaan. Lapsi nukkuu väärin päin. Lapsi heräilee. Lapsi ei herää. Lapsi ei rauhoitu sänkyyn. Lapsi rauhoittuu vain vanhempien sänkyyn. Vanhempi rauhoittuu liikaa lapsen sänkyyn. Viimeaikoina nämä nukkumishommelit ovat saaneet aivan uusia ulottuvuuksia. Lasta ei saa sänkyyn ajoissa. Lasta ei saa sängystä pois ajoissa. Lapsi kuvittelee, että hän on uusi ihmislaji, joka ei tarvitse unta. Lapsi kuvittelee, että hän on uusi ihmislaji, joka tarvitsee vain unta.

Talossamme ei ole koskaan hiljaista. Kaipaan todella sitä, että talossamme olisi joskus hiljaista. Siis niin, että olisin itse tietoisuuden tilassa nauttimassa siitä. Pahinta on se, kun on saanut lapset juuri mielestään tainnoksiin ja istahtaa nojatuoliin nauttimaan hiljaisuuden hehkuvasta onnesta, lasten huoneista alkaa kuulua ääntä. Enkä tarkoita nyt kuorsausta. Esittelen nyt keräämiäni lasten kommentteja 14 vuoden ajalta. Kommentteja jälkeen sen kirkkaan hetken, kun lapsilta ei pitäisi enää tulla minkäänlaisia kommentteja, mutta lapsen huoneesta on silti kuulunut:

”Äiti, mä en saa unta.”

”No voi hitsi. Laitapa nyt vaan silmät kiinni ja siitä se sitten lähtee. Hyvää yötä.”

”En mä vaan saa unta, koska…”

a)      on liian kylmä.

b)      on liian kuuma.

c)       on liian valoisaa.

d)      on liian pimeää.

e)      mua mietityttää huominen/ensi viikon/seuraavan kuukauden/ensi vuoden/aikuisuuden koulupäivä.

f)       mua mietityttää, kuinka huominen/ensi viikon/seuraavan kuukauden/ensi vuoden/aikuisuuden harkat/peli/synttärit/kirja/Selviytyjien-jakso/Wii-peli menee.

g)      mua mietityttää. Kunhan nyt vaan mietityttää.

h)      mulla on niin paljon ajateltavaa.

i)        mulla ei ole mitään ajateltavaa.

j)        en ole riittävän väsynyt.

k)      olen liian väsynyt.

l)        sänkyni/tyynyni/peittoni/petauspatjani/yöpukuni on epämukava.

m)    sänkyni/tyynyni/peittoni/petauspatjani/yöpukuni on liian mukava.

n)      mulla on liikaa pehmoja vieressä.

o)      mulla on liian vähän pehmoja vieressä.

p)      on nälkä.

q)      olen liian ähky.

r)       en tiedä, mitä aamulla söisin aamupalaksi/pukisin päälleni/teen, että heräisin/teen, että ei tarvitsisi herätä.

s)       kaikki on päin honkia.

t)       kaikki on liian hyvin.

u)      sain juuri ulkoavaruudesta viestin, että mun ei tarvitse nukkua.

(Vaihdevuosien koittaessa nuo ovat kuulema normaalin keskustelun kommentteja. Olen kauhusta kankea, mutta lupaa palata asiaan.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti